5 enkle grep for å få ett sunnere kosthold:

Leave a comment

1. Planlegg måltidene

handledag

  • Planlegg middagene for en hel uke og handle inn ingrediensene en gang i uka. Du eventuelt spe på med det som trengs ekstra i løpet av uka.
  • Planlegg dagens måltider. Pass på å ha med niste og mellommåltider i veska. Da slipper du å bli så lett fristet av all den usunne maten som tilbys i kantiner, kafeer osv. Du får også mer kontroll over hva du får i deg og det er lettere å ha kontroll på blodsukkeret. Mellommåltider kan for eksempel være en nøttemix som du kan ta en neve av hvis du blir sulten og det er en stund til neste måltid. Mellommåltidet kan også være en frukt, små ferdig påsmurte knekkebrød, knaskegulrøtter, fullkornskjeks osv.

2. Ha en fast bakedag i uka

Da kan du bake ukas rasjon av for eksempel eksempel brød, knekkebrød og kornblanding.

yi7ruJMcuqkV9IY7zUfOz1PTUIxKBMJGu5fW7n4O0kc

3. Ha alltid noen basismatvarer i skapet og kjøleskapet

Jeg har for eksempel alltid:

  • Yoghurt naturell
  • Nøtter
  • Frukt og bær
  • Løk
  • Sitron
  • Bananer
  • Honning
  • Makrell i tomat
  • Tomater
  • Gulrøtter
  • avocado
  • Kornblanding
  • knekkebrød
  • Havregryn
  • rosiner
  • Egg
  • Ost
  • Kjøttpålegg
  • Melk
  • Cottage cheese
  • Kaldpresset olivenolje til baking og dressinger
  • Rapsolje til steking
  • Ferskpresset appelsinjuice

Med disse ingrediensene har jeg alltid mulighet til å lage meg for eksempel en smoothie, en omelett eller knekkebrød med pålegg. Jeg tar meg gjerne litt cottage cheese med banan rett etter trening. Favorittfrokosten min som er yoghurt naturell med valnøtter, bær, kornblanding og honning er også innen rekkevidde.  I tillegg får jeg i meg mine fem om dagen 😉

4. Ikke ha godteri og snacks tilgjengelig

Kjøp det du skal ha til lørdagsgodt og kvitt deg med eventuelle rester. Ellers kan det fort hope seg opp i skapet og bli fryktelig fristende utover uka, for eksempel når en kommer litt sliten og småsulten hjem fra jobb.

5. Ha alltid en vannflaske tilgjengelig

Da er det lettere å få i seg nok vann i løpet av dagen.

DSC_4707_Fotor

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s