Derfor er styrketrening bra for deg

2 Comments

images (1)

«Strong is the new skinny» Nå er det muskler som gjelder. Før var jentene redde for å trene styrke for å få for mye muskler. Den store skrekken var «fotballegger». Muskler var forbeholdt menn. Nå er trenden snudd. Nå ønsker også jentene synlige muskler. Denne trenden er både elsket og hatet. Men selv om det brukes mennesker med ekstremt definerte muskler for å promotere denne trenden så mener jeg at budskapet bak er bra. Det vil alltid være det ekstreme som brukes for å få oppmerksomhet på en sak. Mennesker trakter ikke etter det vanlige. Vi må ha noe å jobbe mot, og da syns jeg absolutt ikke at en i overkant veltrent kropp er det verste. Det må da være et mye bedre ideal å trakte etter enn bleke syltynne modeller med blå ringer under øynene. Istedenfor en kropp som oppnås utelukkende av sulting fokuseres det på et kroppsideal som oppnås ved trening og sunt kosthold. Selv om det ikke nødvendigvis er et sunt ideal med så mye muskler og så lite underhudsfett setter det fokuset på trening og en sunn livsstil. Det er heller ikke nødvendigvis sunt å være topptrent, men de fleste av oss kommer aldri dit. Jeg tror denne trenden kan være en motivasjon for folk til å begynne med styrketrening. Noe som har mange positive effekter.

Les også: http://www.osloby.no/sprek/Jentene-ser-ut-som-gladiatorer-med-sixpack-7175559.html#.UcqPR_nIYZ5

Hva skjer i kroppen ved styrketrening

I kroppen har vi to hovedtyper muskelfibre.  Det er de røde som også kalles de langsomme, type 1 fibrene, også er det de hvite, raske, type 2 fibrene. De røde muskelfibrene forbruker oksygen ved forbrenning, de jobber altså aerobt. Mens de hvite muskelfibrene ikke bruker oksygen og jobber derfor anaerobt.

Ved vektløftning er det i hovedsak de hvite muskelfibrene vi bruker. Når vi kontraherer (trekker sammen) en muskel vil blodflowen klemmes av og muskelen vil måtte bruke tilgjengelig energi som ligger i selve muskelen. Denne typen muskelfibre er god på å lage kraft fort, men ikke så god på å nydanne energi.

Når du løfter vekter maksimalt så ødelegger du også en del muskelfibre. Det er sannsynligvis denne muskelskaden som er med på å gjøre at du blir sterkere etter hvert. Det trigger til nydannelse av energi. Det er derfor man er så opptatt av å få tilført nok proteiner etter en treningsøkt slik at man får erstattet nedbrutte muskelproteiner og også dannet nye slik at musklene bygges større (ref. fra forelesning på Bjørknes høyskole.)

Positive effekter av styrketrening

Økt muskelmasse fører til økt hvileforbrenning slik at du forbrenner mer fett både ved fysisk aktivitet og i hvile. Dette kan motvirke overvekt og fedme som igjen er forbundet med mange livsstilssykdommer og helseproblemer (ref. Pedersen m.fl. Grunnleggende ernæring, 2009)

Styrketrening kan motvirke utvikling av diabetes og også forbedre glukosetoleransen hos diabetespasienter. Selve muskelkontraksjonen øker opptak av glukose fra blodet til cellene uavhengig av insulin slik at blodsukkeret blir lavere. Denne virkningen kan vare opp til flere dager etter en treningsøkt (ref. Pedersen m.fl. Grunnleggende ernæring, 2009).

Styrketrening har også en positiv effekt på muskel – skjelettsystemet som ryggplager, artrose, benskjørhet, sykdommer i bruskskiver og leddbrusk samt inflammatorisk revmatisk syksom. Ved lite muskelbruk vil musklene atrofiere og man får nedsatt kraft. I tillegg skjer det en gradvis leddkapselskrumpning og forkortelse av tilgrensende muskelgrupper, noe som medfører leddstivhet. Økt muskelmasse vil også kunne bidra til et kraftigere skjelett og motvirke benskjørhet (ref. Pedersen m.fl. Grunnleggende ernæring, 2009).

Andre mulige positive effekter ved styrketrening

  • Bedre balanse
  • En strammere og mer spenstig kropp
  • Bedre selvbilde
  • Mer energi og overskudd
  • Generell livsglede
  • En kropp som tåler en støyt

2 tanker om “Derfor er styrketrening bra for deg

  1. jeg skjønner ikke hvordan dette henger sammen, er det det siste som du tenker er riktig eller bare antar du at innlegget blir vurdert

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s