Hvem kan ha nytte av en kostholdsplan

Leave a comment

imgres

Mange syns det er vanskelig å få til å spise sunt i en hektisk hverdag. Planlegging av måltidene kan da være alfa omega for en sunn livsstil. Med alle fristelsene vi møter i kantinen på jobb, på bensinstasjonen når vi skal fylle bensin på bilen og for ikke å snakke om i butikken når vi reiser litt småsultene fra jobb og bare skal innom å handle middag (… hva med en bitteliten sjokolade?).

Vi lever i et fedmefremkallende miljø med uendelige matvarevalg. Vi blir alle mer eller mindre påvirket av dette. Selgerne av de usunne matvarene vet hvordan de skal treffe oss når vi er på det svakeste og har vanskeligst for å stå imot. De vet hvordan de med bilder og andre virkemidler kan fremkalle gode følelser i oss når vi føler oss stresset og litt lei, slik at vi tror at de ser oss og har løsningen for oss i dette svake øyeblikk.

Vi trenger en rustning i hverdagen for å stå imot alle disse fristelsene som skyter imot oss. Et godt skjold mot alle ytre påvirkningene er planlegging og da kan en kostholdsplan være et godt alternativ. Her får du oversikt over hvordan du kan legge opp ett jevnt måltidsmønster med forslag til fullverdige måltider som gir deg alle de næringsstoffene du trenger i en hektisk hverdag.

En kostholdsplan kan være spesielt nyttig ved overvekt, undervekt, diabetes, høyt kolesterol, høyt blodtrykk, hjertesykdom og betennelsestilstander. Også ved matintoleranser/allergier, mage- tarmproblemer, graviditet og hard trening kan en kostplan være et nyttig verktøy.

Noen fordelene med en kostholdsplan

  • Med et regelmessig måltidsmønster med sunne matvarer kan du klarer å holde blodsukkernivået på et fornuftig nivå over hele dagen slik at du holder energien oppe og slipper humørsvingninger som følge av et blodsukker som fyker opp og ned som en jojo. Et jevnt blodsukkernivå kan også være gunstig for vekten og for å forebygge livsstilssykdommer. Høye blodsukkertopper kan føre til overvekt/fedme siden insulin er et anabolt hormon som bygger opp fettlagrene våre. Et blodsukker som fyker opp og ned kan også etter hvert kunne føre til insulinresistens og diabetes.
  • Ved å følge planen vil du slippe å bli skrubbsulten og fristelsene du møter på din vei vil være lettere å takle. Når du er skrubbsulten vil du på grunn av blant annet sulthormonet ghrelin føle behov for matvarer med mer fett og sukker. Les også: Hva styrer appetitten?
  • Ved å handle inn det som trengs i matplanen en gang i uka vil du slippe å gå innom butikken så ofte og du vil bli kvitt den daglige fristelsen.
  • Du vil få oversikt over hvordan du på best mulig måte kan sette opp et sunt kosthold i forhold til dine behov. Vi er alle ulike og med ulike behov. Derfor reagerer vi også forskjellig på ulik type mat. Dette tas det hensyn til i kostplanen.

 

Hva du må huske på når du følger en kostholdsplan

Hva er ditt mål? En kostholdsplan kan ha tilpasset kaloriinntak for en som ønsker å følge en rigid linje for å gå ned i vekt. Da bør man ikke vike for mye fra kostholdsplanen for da vil naturligvis kaloribalansen bli feil. For en annen kan man kun ønske planen som en veileder for å få inn et jevnt måltidsmønster eller få forslag til sunne, fullverdige måltider i hverdagen. Jeg tenker at det er viktig at planen ikke blir for streng og låst slik at man kan eksperimentere litt i matveien selv. Blir den for låst er det fort fare for at matgleden forsvinner eller at man føler seg styrt og kutter ut hele planen og faller tilbake i gamle mønstre. Ved å bruke ingrediensene og mengdene som er anbefalt kan man selv prøve seg fram og tilberede maten som man selv ønsker. En kostholdsplan kan altså både være en veiviser eller en streng diett, alt etter ønske. Målet vil være å på sikt å få inn gode vaner med et variert og sunt kosthold på egenhånd. En kostplan skal ikke følges livet ut.

Når jeg setter opp kostholdsplan tar jeg hensyn til klientens nåværende kosthold og hans ønsker og behov. Jeg tror det er viktig at klienten selv føler at han har fått deltatt så mye at det ikke viker så mye fra hans vanlige kosthold. Ved å bytte ut noen matvarer til sunnere alternativer tror jeg mye er gjort. Man skal ikke behøve å legge om hele kostholdet og forsake alt en er glad i når en bestemmer seg for å gjøre noen grep med kostholdet. Kostholdet skal fremdeles være noe lystbetont og føles som ens eget og ikke noe som er prakket på en.

Jeg har alltid en kostveiledningssamtale i forbindelse med utarbeidelse av kostholdsplanen for å møte klienten der han er med med hans behov. Det kan også avtales oppfølgingssamtaler.

 

Høres det ut som dette er noe for deg så ta kontakt med meg 🙂

Mail: camilla@velkommentiloss.no

Tlf: 95873910

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s