Stressmestring

2 Comments

stress

Er jeg bra nok? Strekker jeg til? Klarer jeg å innfri andre menneskers forventninger? Er jeg pen nok, flink nok, smart nok? Er jeg en god nok mor, gjør jeg det bra nok på jobben?

Gjennom media får vi stadig beskjed om hvordan vi burde leve livet vårt. Hvordan vi bør oppdra våre barn, hvordan vi bør se ut, hva vi bør spise og ikke spise osv. Vi ønsker alle å være bra nok og kan jobbe hardt for å oppfylle alle kravene som vi tror skal gjøre oss suksessrike og vellykkede. Vi liker å bli sett og å få positiv tilbakemelding. Når man jobber hardt på flere områder og man føler at jobben en gjør ikke blir sett og verdsatt kan det føre til at man blir sliten og stresset. Mangel på positive tilbakemeldinger på for eksempel jobb og på hjemmebane kan gjøre at man føler at man ikke strekker til. At en ikke er bra nok. Mange av oss legger opp til et liv det er umulig å leve. Idealet vi streber etter er vanskelig hvis ikke umulig å oppnå. Vi lever i et samfunn som setter urealistiske krav til mennesket. Hvordan kan vi unngå å bli stresset i det samfunnet vi lever i i dag? Jeg tror første bud må være å senke kravene til seg selv og finne ut hva man egentlig vil. Vi behøver ikke å være best i alt.

Stress, hormoner og sykdom

Når man er stresset settes kroppen i alarmberedskap. Dette sørger kroppen for blant annet ved å skille ut to viktige stresshormoner fra binyrene: Kortisol og adrenalin. Når disse to hormonene blir aktivert settes kroppen i «fight or flight» modus. Stresshormonene sørger for at kroppens ulike deler blir tilført energi raskt slik at kroppen kan reagere hurtig for å unngå fare. Ved akutt fare er dette nødvendig. Hadde det ikke vært for denne evnen så hadde vi ikke overlevd gjennom tidene. Det er når denne beredskapen står på over tid at det er ødeleggende for kroppen.

I dagens samfunn trigger vi stadig kroppen til å skille ut stresshormoner gjennom innbilte farer og bekymringer. Ved vedvarende stress vil kroppen konstant skille ut stresshormoner.

Kortisol spiller en viktig rolle i forhold til immunforsvaret, blodtrykket, metabolismen og en rekke andre prosesser. Et kortisolnivå i ubalanse kan dermed få negative konsekvenser for allmenntilstanden. Man kan altså bli syk av vedvarende stress (ref. Sand m. fl., Menneskets fysiologi, 2001).

Få kontroll på stresset før stresset får kontroll på deg! Mange «møter veggen» fordi man har presset seg selv for langt og ikke tatt hensyn til signalene kroppen har gitt underveis. Stopp opp og pust. Finn ut hva du kan gjøre for ikke å la stresset ta overhånd over ditt liv.

20 tips for å få kontroll over stress:

IMG_3944

1)      Yoga og meditasjon. Mindfullness, vær tilstede i nuet, la tankene fare. Ligg eller sitt og slappe av i kroppsdel for kroppsdel og konsentrere om pusten. Meditasjon kan gjøres på mange forskjellige måter. Hovedprinsippet er bare å prøve å koble ut tankene for en stund og gi kroppen fullstendig hvile og restitusjon. En velfortjent pause mellom slagene. Jeg har selv lastet ned en applikasjon på i-phonen min som heter mindfullness som jeg bruker innimellom for å roe ned et urolig sinn.

mindfullness app

2)      Trening. For eksempel en joggetur i skogen eller en hard treningsøkt som du virkelig får ut all frustrasjon kan være godt av og til og kan hjelpe deg med å få klarnet hodet. Ved trening utskilles også velvære hormoner som kan demme opp for stresshormonene som herjer i kroppen.

trening

3)      Ut i naturen. Finn roen ved å være i ett med naturen, ta inn fargene, luktene og naturens lyder – vekk fra byens støy og stress.

natur

4)      God søvn. Nok kvalitetssøvn er viktig for å ha overskudd i hverdagen. Den dype søvnen som sikrer deg god helse og restitusjon skjer mellom kl 24.00 til ca. kl. 2-3 om natten. Det anbefales å få 8 timers søvn per natt.

søvn

5)      Sunn mat. Mat som demper stress er for eksempel frukt og grønnsaker, grovt korn eller havre, nøtter, laks og kylling.

IMG_3956

6)      Jevnt blodsukker. Hold blodsukkeret jevnt gjennom å spise regelmessige måltider og å kutte ned på sukker. Matvarer som er rike på sukker gir et ustabilt blodsukker som igjen gjør at du blir tappet for energi og det kan gjøre deg mer stresset.

7)      Kutte ned på alkohol og røyk. Mange stresser ned med alkohol og røyk, men det kan i lengden gi motsatt av ønsket effekt.

8)      Kutte ned på kaffe og svart te særlig på kvelden siden dette er nytelsesmidler som kan gi uro i kroppen. Bytt gjerne til grønn te eller vann isteden.

9)      Lytte til vakker musikk. Hør på musikk du liker. Klassisk musikk kan ha en beroligende effekt på kroppen din.  Musikk kan være fantastisk terapi.

musikk

Se også: Musikkterapi bekjemper stress

10)   Senk kravene til deg selv. Når kravene ikke er så store så er de også oppnåelige. Når kravene faktisk er oppnåelige så gir det en følelse av mestring. Ikke forvent at du skal være best i alt. Vi har forskjellige talenter og utgangspunkt. Sett deg realistiske mål.

11)   Prioritere. Bruk tid på det som er viktig for deg. Luk ut de aktivitetene som tapper deg for krefter. Prioriter det som er med på å gjøre livet ditt godt å leve.

12)   Gi av deg selv og ta vare på menneskene rundt deg. «Den største glede man kan ha er å gjøre andre glad» En klisje, men akk så sant;-) Å kunne gi noe til andre gir en følelse av at man er viktig for andre og er en positiv ressurs for samfunnet. Vi liker jo alle å være viktige. Et smil, en takk og en klem du kan få som betaling kan gjøre underverk for kropp og sjel.

gjøre andre glad

13)   Fysisk nærhet. Nærhet og berøring gjør at du skiller ut velværehormoner som gjør at du stresser ned.

fysisk nærhet

I en sveitsisk undersøkelse har man kommet frem til at sex, kos og nærhet skaper hormoner som demmer opp for de to stresshormonene adrenalin og kortisol.

Undersøkelsen er utført blant 51 par som bor sammen. Forskeren, Dr. Baete Ditzen understreker at det ikke er vilkårlig hvem den fysiske nærheten rettes mot.  Den må rette seg mot personer man er trygge på og kjenner godt (kilde: Aftenposten).

14)   Få oversikt. Skriv opp «to do-liste» og stryk ut etter hvert som ting blir gjennomført. Det gir en følelse av kontroll over din situasjon. En strukturert hverdag gjør også at man kan rekke over mer i løpet av en dag. Er du stresset over økonomien så prøv å sette opp budsjett og regnskap for å få en oversikt over den.

15)   Humor og glede. Glede og latter er viktig for å føle velvære og hjelper deg til å ta litt lettere på livet. Sett av tid til å gjøre ting som gjør deg glad. Ikke ta livet så høytidelig. Det er ikke så farlig om ting går litt skeis og man driter seg ut iblant. Sånt kan det bli en morsom historie ut av;-)

latter2

16)   Ta kontroll over tankene. Ikke spinn videre på negative tanker, men prøv å snu dem til mer positive realistiske tanker. Prøv å avlede tankene ved å gjøre noe helt annet når du merker at tankene begynner å spinne rundt noe som gjør deg anspent og urolig.

Ta kontroll på tankene

«Sjef i eget liv» av Ingvard Wilhelmsen er en bok som handler om det å ta kontroll på tankene gjennom kognitiv terapi slik at man kan komme seg ut av destruktive tankemønstre og katastrofetenkning og lære å se seg selv og livet i et nytt perspektiv.

17)   Gå ut av situasjonen. Stopp opp og få et overblikk over situasjonen. Hvor krise er det egentlig om man ikke gjør denne oppgaven helt perfekt. Jorden går ikke under selv om man for eksempel kommer fem minutter for sent til ett møte. Prøv å la være å «hause deg opp» ved å krisemaksimere. Ting ordner seg som regel.

18)   Vær utilgjengelig. Koble av ved å legge bort telefon og pc innimellom. La verden gå sin gang uten at du er avhengig av å få siste oppdatering på facebook og twitter.

19)   Dyrk en hobby eller eventuelt skaff deg en. Finn noe du interesserer deg for. Kanskje liker du å male eller fotografere, strikke eller fly?😉 Finn noe du liker og bruk tid på det.

hobby

20)   Søk hjelp. Hvis hverdagen blir for uhåndterlig og stresset er på vei til å gjøre deg syk så søk hjelp og ta imot de rådene du kan få. Noen ganger må man slippe kontrollen helt og innrømme at man trenger hjelp.

søk hjelp

Evnen til å takle stress er individuelt. Her spiller personligheten også inn. Noen er bare mer bedagelig anlagt enn andre og klarer å ta ting som det kommer med en beundringsverdig ro. Perfeksjonistiske mennesker kan lettere bli påvirket av stress fordi de setter for høye krav til seg selv. Ting er ikke bra før det er perfekt.

Siden vi er forskjellig satt sammen så kan stress også takles ulikt fra individ til individ. Det kan det være nyttig å finne noen metoder som funker for nettopp deg når stresset tar overhånd. For meg er yoga, musikk og en joggetur i skogen noen av de beste måtene å få bukt med stresset på. Hvilke metoder funker best for deg for å finne roen i en stresset hverdag?

2 tanker om “Stressmestring

  1. Tilbaketråkk: Hvordan opprettholde vektreduksjon | glad kropp

  2. Tilbaketråkk: Allergi og intoleranse | glad kropp

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s