Når man blir så «sunn» at det går på helsa løs

Leave a comment

Når man konstant går og tenker på mat og hva man kan spise og ikke spise. Når man får dårlig samvittighet for at man har spist en sjokolade eller har hatt treningsfri en dag, når livet kun dreier seg om mat og trening. Da tror jeg at er det på tide å ta en pause og tenke over hva man egentlig driver med.

Mange undervurderer kroppens egenskaper og slutter å lytte til kroppens signaler og begynner å overstyre den med strenge regimer. I hjernen har vi en dirigent som heter hypotalamus. Den gir deg signaler om når kroppen din trenger næring og når den har fått nok. Den styrer utskillelse av diverse hormoner som styrer fordøyelsen. Det er et nøye regulert system. Hadde det ikke vært for denne styringen så måtte vi virkelig tenkt igjennom alt vi spiser fra minste detalj, veiet og målt. Men heldigvis så trenger vi ikke det for å holde vekten i balanse. Problemet er når vi slutter og lytte til disse signalene og begynner å overstyre dem. Jojo-slanking er et eksempel på et godt forsøk på å ødelegge denne balansen. Vi har også systemer som rydder opp og kvitter seg med giftige komponenter og andre avfallsstoffer. Vi har altså et fantastisk system i kroppen vår, men mange har sluttet å lytte til den. (Det finnes selvfølgelig sykdommer som gjør at dette systemet ikke fungerer helt som det skal, men her tar jeg utgangspunkt i en vanlig frisk kropp, som de fleste av oss har.)(1,2).

Når man har et sunt kosthold så spiser man når man er sulten og stopper når man er mett og velger sunne alternativer uten for mye om og men. Man spiser godteri kun i helgene og kaker til fest. Det er virkelig ikke så viktig om maten ikke er økologisk eller inneholder litt E-stoffer. Jeg tror at fedmeepedemien og mange av livsstilssykdommene mye skyldes et anstrengt forhold til mat. Mange skylder på samfunnet fordi det finnes usunn mat på markedet. Det er sant at tilgjengelighet og pris styrer mye av matvarevalgene våre, men jeg tenker at man må da kunne styre seg. Man vil alltid møte på fristelser i alle former. Det er lett å legge skylden på omgivelsene og andre når det er noe som er vanskelig, men til syvende og sist er det valg en selv tar som styrer i hvilken retning en går.

Det er også mange som har funnet ut at E-stoffer, det er farlig det. Og de føler det som sin plikt å opplyse hele verden om dette. Jeg syns for min del at det er forferdelig slitsomt å høre om alt som er farlig hele tiden. Jeg er overhode ikke redd for å spise hverken e-stoffer, karbohydrater eller mat som ikke er økologisk. Men jeg spiser absolutt sunt, syns jeg selv ihvertfall. Jeg er ihvertfall sjelden syk og er ikke overvektig. Jeg tror rett og slett at mye av utviklingen av sykdommer og dårlig helse, som skyldes over- og feilernæring, er forestillinger og tanker som vi har fått for oss. Jeg tror mange har blitt skadet av alle rådene som florerer der ute fra folk uten kompetanse bak påstandene sine, og av et usunt kroppsideal. Det er virkelig ikke sunt å ha for lite underhudsfett. Selv om mange lengter etter en synlig six pack så er det viktig å huske på at det ikke behøver å være det samme som en sunn kropp. Kvinner skal ha litt underhudsfett, mer enn mannen. Sånn er vi skapt. Målet mot den perfekte kroppen er altså ikke nødvendigvis forenelig med en sunn kropp. Om man sulter seg ned til «size 0» så kan det gå utover immunforsvaret og være vel så farlig som å være for tykk (2).

Mange har også hivd seg på denne supermat-trenden som knapt nok kan kalles mat og dietter der man utelater enkelte matvaregrupper. Ved slike dietter blir det en naturlig følge at man hele tiden må tenke på om man spiser riktig. Når man kutter ut matvaregrupper eller spiser veldig annerledes enn det vanlige kostholdet vil man måtte erstatte med andre kilder til vitaminer og mineraler man går glipp av i dietten og også i noen tilfeller ta kosttilskudd. Det blir et forferdelig hodebry og helt unødvendig etter min menining. Har man et «normalt» kosthold og en «normal» kropp så trenger man ikke ekstra tilskudd av vitaminer eller mineraler, hvis man ikke har fått påvist noen mangler. Det eneste som kan være lurt å ta er tran, siden vi på vinterhalvåret kan få i oss for lite d-vit. på grunn av mangel på sollys (3). Ellers vil man gjennom et vanlig kosthold som inneholder kjøtt, fisk, grove kornprodukter og fem om dagen få i seg det en trenger av næringsstoffer. Har man allergier eller andre tilstander som gjør at man ikke kan spise bestemte typer matvarer så må man selvfølgelig ta hensyn til det, men man behøver ikke å holde seg unna mat «for sikkerhets skyld». Det er bedre å kutte ut minst mulig for å få i seg variert mat og da heller kjenne på kroppen og begrense typer mat man får reaksjoner på. Slik unngår man mangelsykdommer.

Jeg håper virkelig at folk slutter å hive seg på forskjellige dietter de hører om i media , som lover en slank midje og den perfekte kroppen. Dietter er standardmaler som ikke passer alle. Man kan bli sykelig opptatt av mat og det kan gå utover ens sosiale liv. Vi må huske på å kose oss. Tenk på de som takke nei til dessert på Titanic;-) Mens du jobber hard mot en tynnere kropp og et «bedre liv» kaster du bort dyrebar tid av livet ditt. La en sunn livsstil infiltrere naturlig i livet ditt. Velg sunne alternativer i ditt vanlige kosthold og ta deg gjerne en bolle, bare ikke ti…;-)

Jeg leste et sitat et sted en gang som jeg syns var litt morsomt: «Jeg gikk på diett i to uker og det eneste jeg mistet var to uker»

Kilder:

1. Frayn KN, Metabolic regulation: A human perspective. Blackwell. 2010.

2. Mahan LK, Escott – Stump S og Raymond JL. Krauses Food and Nutrition Care Prosess. 13th edit. Saunders.

3. Drevon CA og Bjørneboe GEA. Mat og medisin, 6. utg. Høyskoleforlaget. 2012.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s