C-vitamin

1 Comment

Vi går nå inn i forkjølelsessesongen og mange bruker store doser C-vitamin for å forebygge forkjølelse, såkalt C-vitamin sjokk. Spørsmålet er da: har dette egentlig noe for seg? Hvor mye C-vitamin kan egentlig kroppen nyttiggjøre seg av? C-vitamin har mange viktige funksjoner i kroppen. Jeg skal her gå litt inn på hvordan C-vitamin fungerer i kroppen og hvordan du kan få i deg nok av dette vitaminet.

tabletter

C-vitamin er ett vannløselig vitamin. Dette har vi lite lager og det må derfor tilføres hyppig. Helst hver dag. Overskuddet skilles ut med urinen så det er liten fare for forgiftning og overdosering av denne typen vitaminer.

C-vitamin mangel

Mangel på C-vitamin gir sykdommen skjørbuk. Dette er en sjelden sykdom i dag, men kan forekomme hos eldre og alkoholikere. Skjørbuk kjennetegnes av blødninger, oppsvulmet og blodig tannkjøtt, dårlig appetitt, vekttap og tretthet.

Skjørbuk ble beskrevet allerede i vikingsagaene. På 1700-tallet oppdaget man at pasienter med skjørbuk ble friske av å spise sitrusfrukt. Til tross for denne oppdagelsen fortsatte sjøfolk å dø av skjørbuk fordi de trodde at det var forårsaket av fuktighet og kulde. Først i 1907 ble det kjent at skjørbuk var en kostmangelsykdom. I 1928 ble C-vitamin isolert fra sitronsaft.

C-vitamin sjokk

Mange bruker store doser C-vitamin for blant annet å forebygge forkjølelse. Det som vi gjerne kaller for C-vitamin sjokk. Da tar man gjerne minst 1. gram daglig. Ved inntak av så store doser vil mesteparten ikke bli tatt opp fra tarmen og inn i kroppen og resten av overskuddet skilles ut med urinen, før det i det hele tatt har fått gjort noen nytte for seg i kroppen. Å ta noe særlig mer 150 mg. C-vitamin per døgn, som er maks av det kroppen klarer å nyttiggjøre seg av, er derfor unødvendig.

Funksjoner

C-vitamin har flere viktige funksjoner i kroppen. Blant annet er det nødvendig for dannelse og opprettholdelse av bindevev, bruskvev, beinvev og tannbein.

funksjoner

C- vitamin er også en viktig antioksidant. Antioksidanter beskytter cellene i kroppen mot oksidativ skade som oppstår ved forskjellige kjemiske reaksjoner i kroppen. Man kan på en måte si at antioksidantene beskytter kroppen mot å ruste og holder deg sunn og frisk.

I tillegg fremmer C-vitamin absorpsjonen av uorganisk jern, som er den typen jern vi får i oss gjennom plantekost. Dette skjer ved at vitaminet omdanner treverdig jern til toverdig jern som dermed tas lettere opp i kroppen.

C-vitamin deltar også i omdannelsen av kolesterol til gallesalter. Noe som er viktig for fettfordøyelsen vår.

En annen viktig funksjon er at den er nødvendig for dannelse av nevrotransmittere. Nevrotransmittere er kjemiske forbindelser som overfører nerveimpulser fra en nervecelle til en annen. To viktige nevrotransmittere er serotonin som utskilles ved velvære og noradrenalin som utskilles ved stress.

Kostkilder

kilde-bilde

Vi har flere gode kilder til C-vitamin i kosten. Blant annet frukt, spesielt sitrusfrukt, men også bær grønnsaker, poteter og juice.

Spesielt C-vitaminrike matvarer er:

  • Nype
  • Paprika
  • Solbær, molter, kiwi
  • Rosenkål, blomkål, brokkoli, rødkål
  • Kruspersille
  • Sitrusfrukter

Hvordan får du dekket behovet ditt:

Anbefalt mengde av C-vitamin per døgn for voksne er 75 mg. Hvis du spiser dine «5 om dagen» får du fint dekket dette behovet. «5 om dagen» gir 200-300 mg. C-vitamin.

Kilder:

  • Pedersen JI et al. Grunnleggende ernæring. Gyldendal Akademisk 2012.
  • Drevon CA og Blomhoff R. Mat og medisin. 6. utg. Høyskoleforlaget. 2012.

En tanke om “C-vitamin

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s